top of page
Search
andreea

CUM INVATAM SA SOCIALIZAM PASTRAND DISTANTA?

Pentru ca traversam cu totii o perioada diferita in care se impun masuri deosebite ne-am gandit ca ar prinde bine sa impartasim cu voi cateva strategii utile care ar putea fi folosite atunci cand incercam sa ii invatam pe micuti abilitati sociale si de inteligenta emotionala.

Interactiunea piticilor cu alti copii de varsta lor nu poate fi inlocuita cu nimic mai bun, trebuie sa ne intrebam ce facem pentru a avea totusi progrese in ceea ce priveste dezvoltarea sociala in aceste vremuri in care suntem obligati sa pastram distanta?


Este responsabilitatea fiecaruia dintre noi sa exersam individual inainte de “marea competitie” la fel ca un bun sportiv inainte de campionat. Pentru a putea obtine rezultate care sa fie transferat in cat mai multe locuri diferite: scoala, gradinita, loc de joaca, impartasim cateva metode de succes pe care le puteti folosi cu usurinta si acasa.


In primul rand atunci cand discutam despre concepte complexe cum ar fi prietenia, curajul, rezolvarea conflictelor, darnicia sau cand invatam sa ne prezentam este bine sa folosim si exemple vizuale ca sa ii ajutam pe cei mici sa creeze asocieri si sa ne poata urmari. Materialele vizuale pot fi prezentate in mii de feluri, in functie bineinteles de motivatia copiilor. Ne putem folosi de imagini, de carti, de o tabla pe care sa desenam, de benzi desenate sau desene animate si lista poate continua.


In al doilea rand este important ca intrebarile si explicatiile sa fie formulate cat mai simplu si pe intelesul picilor noastri astfel incat ei sa nu fie simpli spectatori la prezentarile noastre ci sa fie implicati activ desenand, scriind sau pictand diferite raspunsuri ori ajutand la aplicarea diferitelor experimente care demonstreaza conceptul. De exemplu, atunci cand imi doresc sa il invat pe cel mic despre emotii si sa ii arat ce se intampla cand ne enervam, putem face impreuna un experiment cu un vulcan in sticla folosind colorant, bicarbonat si otet. In acest fel el poate sa adauge ingredientele, sa amestece si sa observe ce ce intampla in timp ce discutam despre acea emotie.


Un alt pas important este introducerea conceptelor abordate in jocurile de rol. Prin intermediul lor, copiii au ocazia sa aplice ceea ce au inteles iar noi avem posibilitatea de a modela scenariul de joc pentru a da ocazia exercitiului. Pentru ca jocul sa fie si unul distractiv si cat mai firesc, puteti folosi papusi, marionete confectionate impreuna cu el, omuleti din lego, personaje din sosete s. a. m. d.


Daca de exemplu vreau sa il invat pe pitic cum sa se prezinte atunci cand cunoaste pe cineva nou, ii pot arata intai o imagine cu doi copii care dau mana si pe care putem scrie sau desena impreuna ce ar putea ei sa spuna, apoi ii pot prezenta o secventa dintr-un desen indragit in care se intampla acelasi lucru si la final ne putem face amandoi marionete cu care sa ne prefacem ca facem cunostinta.

In functie de pitic si de ceea ce urmarim sa ii predam putem duce jocul mai departe si imita emotii sau exersa gasirea de solutii ori abilitati ce tin de teoria mintii. Sigur ca pe parcursul predarii indiferent de prezentare vom intari raspunsurile corecte si vom urmari ca ele sa fie generalizate.

In final, ne ramane demostrarea abilitatilor si cu ceilalti copii atunci cand avem ocazia sa ne revedem. Totusi speram ca la fel ca si noi, veti observa ca acest transfer poate fi mai usor facut daca am aplicat strategiile de mai sus.

Spor la joaca!





203 views0 comments

Comments


bottom of page